Kvittering for ansøgning: HDDTP7IO

Banedanmark har modtaget ansøgning med nedenstående indhold. Mail med link til denne kvittering er sendt til ansøgers mail-adresse. Du vil indenfor 5 arbejdsdage blive kontaktet af Banedanmarks sagsbehandler - sker dette ikke, bedes du kontakte Banedanmark på mail-adressen ledningsx@bane.dk eller på telefon 8234 0241.
SagsidHDDTP7IO
Administrative oplysninger:
Sagsbehandler v. Banedanmark:Morten Roos, tlf: 61963213, mail: mros@bane.dk
SagstitelTaastrup, Jernbane Allé/Parkvej, Brugsvand under tryk, HDDTP7IO
Ansøgning revideret:16/09/2019 14:16:45
Ansøgning modtaget:02/05/2019 10:44:30
Sagen afgjort:30.01.2020
Sagen deaktiveret:Nej
Arbejde opgivet:Nej
Journalnummer:2019-8996
Antal revisioner:6
Tekniske oplysninger:
Strækning:København H - FredericiaKøbenhavn H - Høje Taastrup
Baneklasse:
Strækningsafsnit:
Banekilometer:16.17416.174
Faktaark/ Oplysninger om ansøgning og bane.html Word
Ansøgers reference Rådgiver
 
Ledningsejer Rådgiver Entreprenør Ansøger
Firma HTK Vand ØLLGAARD Rådgivende Ingeniører   Andet
Anden entreprenør:/ Ansøger Sweco Danmark A/S
Kontaktperson Kim René Hansen Patrick Schøne Bruno Schädler
Telefon 2178 8322 3078 2515 2723 6323
Mail kimha@htkforsyning.dk ps@ollgaard.dk bruno.schadler@sweco.dk
Entreprenør findes ved udbud/licitation Ja
Sporsagkyndig, firma Person
Sporsagkyndig indmeldes senere Ja
Tilknyttet Banedanmark-projekt Nej Projektnavn/kontaktperson v. Banedanmark:
 
Breddegrad 55.654468 Længdegrad 12.321602 Google Maps Google Earth
Vej Jernbane Allé/Parkvej By Taastrup
 
Ønsket startdato 01.10.2019 Forventet slutdato 20.12.2019
 
Metode Styrbar boring Retning Krydsende ledning
Reamerdiameter (mm) 275
Overcut (mm)
Boresonde/Pilotrør (mm)
Lægningsdybde (mm) 9000
 
Type Udv. diameter (mm) Indv. diameter (mm)
Føringsrør for beskyttelsesrør
Beskyttelsesrør Plast, trykklasse 16 225 184
 
 
Beskrivelse af ledningsprojektet HTK’s eksisterende vandledning af støbejern under jernbanen er utæt. Den er oprindeligt etab-leret i et tunnelrør under banen fælles med en kloakledning.

Da det ikke vurderes at være gode muligheder for at renovere den eksisterende ledning, etab-leres en ny vandledning ved styret underboring af et ø225 mm beskyttelsesrør af PE PN16. Reamer ø275 mm. Lægningsdybde fra skinneoverside til overside af beskyttelsesrør bliver 9 m.

Underboringen udføres med en max. afvigelse på 15 grader fra vinkelret på banen, parallelt med eksisterende tunnelrør, med en afstand til dette på 9 m svarende til lægningsdybden. Eksisterende vandledning opfyldes efterfølgende med skumbeton.

Afsender- og modtagegrube placeres med en udgravning over en linje svarende til anlæg a = 3 (CC3), henholdsvis 29 og 59 m fra midte af nærmeste spor og uden for baneskel.

Beskyttelsesrøret udføres uden ensidigt fald*, med udløbsbrønd placeret i gruben syd for ba-nen, med udløb til terræn. På modsatte side afsluttes beskyttelsesrøret i gruben og tætnes med vandtæt muffe.

Der etableres afspærringsventiler på begge sider af banen.
Afvigelser fra BN1-13-2 Der søges om dispensation fra BN2 krav i BN1-13-2 afsnit 13, om at beskyttelsesrør skal lægges med ensidigt fald mod udløbsbrønd. Da jorddækningen er over 6 m, udføres beskyttelsesrøret af PE100 SDR11 PN16 med reference til krav i BN1-13-2 afsnit 10.4.1.
 
Ledninger/ medierør
  Ledning 1 Ledning 2 Ledning 3 Ledning 4
Ledningstype Brugsvand under tryk
Antal 1
Rør-/kabeltype Plast, trykklasse 10
Udv. diameter (mm) 160
Indv. diameter (mm) 141
Tryk (Bar) 4
Temperatur (°C)
Spænding (kV)
 
Bemærkninger til ansøgningen.
Bemærkningerne er genereret på basis af indtastningerne i ansøgningsskemaet.

Det kan ved sagsbehandlingen vise sig, at nogle af bemærkningerne er irrelevante, ligesom det kan vise sig, at der er yderligere bemærkninger. Det anbefales derfor ikke at agere i forhold til bemærkninger, før Banedanmarks sagsbehandler har fremsendt sin reaktion.

  1. Der skal indsendes et luftfoto med tydelig markering af grave-/ boretrace. Der skal være en tydelig markering af eventuelle presse- og modtagegruber.
  2. Der skal indsendes et eller flere fotos af krydsningsstedet. Fotos fra forskellige streetview-tjenester vil i nogle tilfælde være tilstrækkelige.
  3. Der skal indsendes et længdesnit (ledningens længderetning), der viser væsentlige elementer (fx skel/banehegn, banegrøfter, skinner, fundamenter etc.). Ved større ledningsanlæg skal tegningen være målfast.
  4. Der skal indsendes et eller flere tværsnit (på tværs af lednings og jernbanes længderetning), der viser væsentlige elementer (fx skel/banehegn, banegrøfter, skinner, fundamenter etc.). Tværsnittet (-ene) skal vise forholdene de kritiske steder - de steder, hvor der graves dybt, tæt på jernbanen. Ved større ledningsanlæg skal tegningen være målfast.
  5. Der skal indsendes systemdefinition for og signifikansvurdering af projektet. Der henvises til bekendtgørelse nr. 661 af 8. maj 2015 om ibrugtagningstilladelse for delsystemer i jernbaneinfrastrukturen samt til Trafikstyrelsens vejledning om samme emne - begge dele kan googles.
  6. Det er oplyst, at entreprenøren findes ved udbud. Med den foreslåede boremetode vil en aftale om ledningsanlægget i givet fald være betinget af at der anvendes en godkendt entreprenør.
  7. Det er oplyst, at den sporsagkyndige udpeges senere. En aftale om ledningsanlægget vil i givet fald være betinget Banedanmarks accept af den sporsagkyndige. Kvalifikationskravene til den sporsagkyndige er at vedkommende har bestået kurserne Baneteknik 1 og 2, samt at vedkommende har relevant arbejdserfaring. Der skal indsendes dokumentation for at kravene er opfyldt.
  8. Da udvendig diameter er større end 200 mm, kan det forventes, at der bliver stillet krav om sporbeliggenhedskontrol (eller bedre, jf. BN1-38-5) før og efter borearbejdet.
  9. Der er registreret andre boringer tæt på (indenfor ca. 10 m) den ansøgte lokalitet. Der skal ske en afklaring af, om det er muligt at bore på stedet eller om borestedet skal flyttes.
  10. Der skal indsendes tegningsmateriale, der viser placering af evt. brønde, afslutning af beskyttelsesrør samt udformning af eventuelt overløbsarrangement, jf. BN1-13-2.
  11. Der er beregnet en sætning i intervallet fra 3 til 6 mm. Det kan forventes at der, jf. BN1-38-5 afsnit 13.3, vil blive stillet krav om hastighedsnedsættelse til 80 km/t i forbindelse med udførelse af arbejdet. Alternativt skal det dokumenteres, at sætningen bliver mindre end det her beregnede.
  12. Det er anført at der er afvigelser fra BN1-13-2. Der skal søges om dispensation fra BN1-13-2. Ansøgningsblanket (blanket til dispensationsansøgning) skal udfyldes.
  13. dybden er større end 6000 mm. Der skal derfor, jf. BN1-13-2, ske en særskilt dimensionering af ledningsanlægget. Tillæg til ansøgningsblanketten skal udfyldes af godkendt rådgiver.