Kvittering for ansøgning: T0J2RYN9

Banedanmark har modtaget ansøgning med nedenstående indhold. Mail med link til denne kvittering er sendt til ansøgers mail-adresse. Du vil indenfor 5 arbejdsdage blive kontaktet af Banedanmarks sagsbehandler - sker dette ikke, bedes du kontakte Banedanmark på mail-adressen ledningsx@bane.dk eller på telefon 8234 0241.
SagsidT0J2RYN9
Administrative oplysninger:
Sagsbehandler v. Banedanmark:Gunner Nielsen, tlf: 26130030, mail: guni@bane.dk
SagstitelRoskilde-Næstved, km 49,47, gasledning, 16 Bar, under banen
Ansøgning revideret:07/03/2014 07:57:43
Ansøgning modtaget:07/03/2014 07:57:43
Sagen afgjort:12.05.2014
Sagen deaktiveret:Nej
Arbejde opgivet:Nej
Journalnummer:14-01350
Antal revisioner:0
Tekniske oplysninger:
Strækning:Roskilde - Næstved
Baneklasse:Lokalbane I
Strækningsafsnit:Lille Skensved - Køge
Banekilometer:49.47
Faktaark/ Oplysninger om ansøgning og bane.html Word
Ansøgers reference
 
Ledningsejer Rådgiver Entreprenør Ansøger
Firma HMN Naturgas Niras A/S Entreprenørfirmaet Østergaard A/S Andet
Anden entreprenør:/ Ansøger Grontmij A/S
Kontaktperson Leif Kjær Peter Ebsøe Jørgen Hansen Bruno Schädler
Telefon 6225 9222 2948 3572 7582 3455 2723 6323
Mail lek@naturgas.dk lpe@niras.dk mail@oestergaardas.dk bns@grontmij.dk
Entreprenør findes ved udbud/licitation Nej
Sporsagkyndig, firma Person
Sporsagkyndig indmeldes senere Ja
Tilknyttet Banedanmark-projekt Nej Projektnavn/kontaktperson v. Banedanmark:
 
Breddegrad 55.492698 Længdegrad 12.167460 Google Maps Google Earth
Vej Truckvej By 4600 Køge
 
Ønsket startdato 24.03.2014 Forventet slutdato 04.04.2014
 
Metode Styrbar boring Retning Krydsende ledning
Reamerdiameter (mm) 500
Overcut (mm)
Boresonde/Pilotrør (mm)
Lægningsdybde (mm) 4500
 
Type Udv. diameter (mm) Indv. diameter (mm)
Føringsrør for beskyttelsesrør
Beskyttelsesrør Stål 355 333
 
 
Beskrivelse af ledningsprojektet I forbindelse med etablering af ny bane København - Ringsted, skal der udføres omlægning af HMN’s naturgasledninger langs med fremtidig bane. I den forbindelse skal Roskilde – Køge banen krydses. Ledningsomlægninger fremgår af vedlagte tegninger, plan af krydsning C4_UD_5_013 og tværsnit C4_UD_3_013.

Krydsningen etableres ved styret underboring med en reamer ø500 mm og således at læg-ningsdybden fra skinneoverkant til overside af ledning bliver ca. 4,50 m. Krydsningen udføres med førings- og beskyttelsesrør ø355 mm af stål. Overcuttet efterinjiceres med Dämmer, som opnår min. samme styrke som det omgivende materiale.

Beskyttelsesrøret afsluttes min. 15 m fra nærmeste spormidte, herunder også fra spormidte på et evt. ekstra spor på strækningen, som antydet på tværsnitstegning. Der etableres afledning for udstrøm-mende gas i begge ender ved sandfyldt brønd.

Jorddækningen er min. 1,5 m indtil 15 m fra spormidte og min. 1 m i afstanden 15-25 m fra spormidte.
Afvigelser fra BN1-13-2 Mod nord afsluttes beskyttelsesrøret ca. 2 m inden for baneskel, et skel der ligger mere end 20 m fra den aktuelle spormidte. Der søges om dispensation fra BN1 krav i BN1-13-2.
 
Ledninger/ medierør
  Ledning 1 Ledning 2 Ledning 3 Ledning 4
Ledningstype Gas
Antal 1
Rør-/kabeltype Stålrør L290;Trykklasse: PN19
Udv. diameter (mm) 219
Indv. diameter (mm) 203
Tryk (Bar) 19
Temperatur (°C)
Spænding (kV)
 
Bemærkninger til ansøgningen.
Bemærkningerne er genereret på basis af indtastningerne i ansøgningsskemaet.

Det kan ved sagsbehandlingen vise sig, at nogle af bemærkningerne er irrelevante, ligesom det kan vise sig, at der er yderligere bemærkninger. Det anbefales derfor ikke at agere i forhold til bemærkninger, før Banedanmarks sagsbehandler har fremsendt sin reaktion.

  1. Der skal indsendes et luftfoto med tydelig markering af grave-/ boretrace. Der skal være en tydelig markering af eventuelle presse- og modtagegruber.
  2. Der skal indsendes et eller flere fotos af krydsningsstedet. Fotos fra forskellige streetview-tjenester vil i nogle tilfælde være tilstrækkelige.
  3. Der skal indsendes et længdesnit (ledningens længderetning), der viser væsentlige elementer (fx skel/banehegn, banegrøfter, skinner, fundamenter etc.). Ved større ledningsanlæg skal tegningen være målfast.
  4. Da der søges om at anlægge en trykledning, skal tillæg til ansøgningsblanketten udfyldes af en godkendt rådgiver.
  5. Der skal indsendes en signifikansvurdering af projektet. Der henvises til bekendtgørelse nr. 1187 af 12. december 2012 om ibrugtagningstilladelse for delsystemer i jernbaneinfrastrukturen samt til Trafikstyrelsens vejledning om samme emne - begge dele kan googles.
  6. Det er anført at der er afvigelser fra BN1-13-2. Der skal søges om dispensation fra BN1-13-2. Det kan forventes, at der vil blive stillet krav om tilknytning af en forretningsmæssig projektleder til håndtering af processen med dispensationsansøgning.
  7. Udvendig diameter er større end 200 mm. Kravene i BN1-13-2 til jorddækning, rørdiameter og forholdet mellem de to størrelser er opfyldt; Kravet i BN1-13-2 om dimensionering af anlægget for ydre last kan frafaldes, forudsat at ledningsanlægget er plast i trykklasse 10. Hvis dette ikke er tilfældet, skal tillæg til ansøgningsblanket udfyldes af en godkendt rådgiver.
  8. Det er oplyst, at den sporsagkyndige udpeges senere. En aftale om ledningsanlægget vil i givet fald være betinget Banedanmarks accept af den sporsagkyndige. Kvalifikationskravene til den sporsagkyndige er at vedkommende har bestået kurserne Baneteknik 1 og 2, samt at vedkommende har relevant arbejdserfaring. Der skal indsendes dokumentation for at kravene er opfyldt.
  9. Da udvendig diameter er større end 200 mm, kan det forventes, at der bliver stillet krav om nivellement før og efter borearbejdet.
  10. Overcuttet må ikke overstige 25 mm ved den angivne ledningsdimension. Der skal ske injektion af fast materiale jf. BN1-13-2. Der skal indsendes metodebeskrivelse for injektionen samt beskrivelse af hvilke materialer, der vil blive anvendt.
  11. Idet trykket i ledningen overstiger 10 Bar, skal der ske særskilt dimensionering af ledningsanlægget. Tillæg til ansøgning skal udfyldes af godkendt rådgiver.